Varför det är viktigt med en responsiv hemsida

Vad är en responsiv hemsida?

När man säger att en hemsida är responsiv betyder det att den är anpassad för skärmar av alla olika storlekar. Om du justerar storleken på din webbläsares fönster kommer du se att sidans innehåll anpassar sig efter fönstrets storlek. Syftet med responsiv design är att (exempelvis) mobilanvändare inte ska behöva scrolla och zooma in på din hemsida för att kunna ta del av innehållet. Ett exempel på ett problem som responsiv design löser är att bilder och grafik inte blir större än vad skärmen är på mindre skärmar.

Det är viktigt att uppmärksamma att responsiv design inte är någon mirakelkur för alla hemsidor. Din hemsida måste ha en bra design och informativt innehåll. Om du har en undermålig hemsida kommer det inte hjälpa att den ser likadan ut på alla enheter. Ytterligare kommer inte allt se perfekt ut på alla enheter direkt. Ibland måste man göra små justeringar för att det ska se bra ut på samtliga enheter.

Prova själv!

Den här artikeln är responsivt designad. Om du läser det här på dator kan du minimera fönstret och justera storleken så kommer du se att innehållet blir större och mindre och följer dina rörelser. Om du läser på mobilen kan du lägga mobilen i landskapsvy och se hur innehållet justeras efter den bredare skärmvyn.

Varför du ska ha en responsiv hemsida

Responsiva hemsidor har blivit normen. Ändå finns det tusentals sidor som inte ser bra ut på mobil, trots att mest webbtrafik sker på mobilen. Visst låter det svårt med en magisk hemsida som anpassar sig efter storleken på skärmen? Vissa kanske tycker det men i själva verket är det hur enkelt som helst att göra själv! I slutet på den här artikeln går vi igenom ett par enkla steg du kan följa för att se till att din hemsida är responsiv.

1. Bättre användarupplevelse

Att innehållet ser bra ut oavsett enhet är kanske den mest uppenbara fördelen med en responsiv hemsida men vi går igenom det lite ändå. Det är viktigt att alla besökare får samma upplevelse av hemsidan oavsett storleken på enhetens skärm.

Om hemsidans besökare får en god användarupplevelse innebär det att de kommer stanna längre och ta del av informationen du publicerar. Detta leder till fler köp av tjänster eller produkter och att google ser att din hemsida är intressant för besökare vilket gör att din sida kommer prioriteras och därmed rekommenderas högre i sökresultaten.

God användarupplevelse leder även till lägre bounce rate (andelen besökare som lämnar sidan utan att interagera med den viktigaste informationen). Ju bättre din sida är anpassad för alla enheter desto fler besökare kommer stanna kvar och faktiskt ge dig chansen att ge dem den information du anser viktig (exempelvis tjänster och produkter du säljer och vilka problem du kan lösa med det du säljer).

2. Fördelaktigt för sociala medier

Om din sida ser bra ut på mobil betyder det att det är större chans att den blir delad på sociala medier. Eftersom ca 90-92% av all användning av sociala medier sker på mobiltelefon (jämfört med 8-10% på dator) kommer detta genererar betydligt mycket mer spridning på sociala medier.

Sociala medier är viktigare för din hemsidas trafik än du kanske tror. Om dina besökare tycker att det du har att säga/sälja låter intressant finns det en chans att din hemsida blir delad på sociala medier vilket betyder att ännu fler kommer besöka din sida och ännu fler kommer dela din sida. Detta kan leda till en exponentiell ökning av trafik till din webbplats.

3. SEO-fördelar

SEO eller Search engine optimization som det kallas är konsten att anpassa din hemsida till googles sökindexeringsalgoritmer. Google vet om att många surfar på sin mobil och placerar responsiva hemsidor högre upp i sina sökförslag. Så om din hemsida inte är responsiv finns det stor chans att din hemsida inte hamnar så högt upp i sökresultaten som den skulle kunna!

Hur gör man en hemsida responsiv?

Dessa tips kommer främst beröra plattformen wordpress eftersom det är vår valda plattform och den absolut vanligaste plattformen att bygga hemsidor på. Många av kommande exempel är applicerbara på andra plattformar också men då rekommenderar vi att du läser fler artiklar som ger specifika tips för just den plattform du använder.

Välj ett responsivt tema

Det första steget i att bygga en responsiv hemsida är att använda rätt tema. Rätt tema i detta avseende är ett tema som är byggt för att vara responsivt. Problemet är dessa eftersom teman inte alltid marknadsförs som responsiva. Det finns både gratisteman och betalteman som är responsiva men den här artikeln kommer fokusera på gratisteman med premiumplaner.

Kostnadsfria teman med premiumplaner

Alla teman på den här listan är gratis. Behöver man fler funktioner kan man betala för premiumfunktioner men vi upplever att det oftast räcker med gratisalternativen då dessa innehåller de viktigaste funktionerna för de allra flesta hemsidor.

  • Hello elementor
  • Astra
  • Kadence
  • Blocksy
  • Zakra

Använd rätt storleksenhet på text

Standardinställningen för typsnitt på wordpress är px (pixels) vilket inte är en responsiv måttenhet. Enheten för typsnitt du vill använda är rem. Rem är en av de enheter som bäst anpassar sig efter varierande storlekar på skärm. Du kan komma undan med att använda px men det är rekommenderat att du använder rem.

Testa din hemsidas responsivitet

Det är viktigt att söka efter fel på din hemsida på de tre vanligaste enheter (mobil, dator och surfplatta). Det finns saker som kan gå fel med din sida trots att du inte gjort några ändringar. Så det gäller att få in vanan att gå in då och då för att säkerställa att det inte är något fel med din hemsida på någon enhet. Extra viktigt är det att du dubbelkollar din sida när du uppdaterat något.

Vi finns här!

Om du funderar över något eller behöver hjälp med att göra din hemsida responsiv hjälper vi på Hagman Digital mer än gärna till! Kontakta oss så bokar vi in en kostnadsfri rådgivning och ser hur vi kan utveckla din verksamhet!