Vad är webbdesign?
Användarvänlighet
Användarvänlighet kan mycket väl vara det absolut viktigaste beträffande webbdesign. Att hemsidans besökare trivs på sidan och förstår den är kritiskt. När besökaren förstår hemsidan kommer den troligtvis ta del av den informationen du vill att de ska ta del av.
Till användarvänlighet hör navigation. Genom design kan man leda hemsidans besökare genom sidan. Det ska aldrig vara svårt att hitta på sidan och därför behöver man tänka igenom sidans struktur. Innehållet ska vara enkelt att läsa och därför är kontrast något vi alltid lägger stor vikt i. Utan tillräcklig kontrast mellan bakgrund och förgrund spelar det ingen roll vad som står på sidan, det kommer vara svårt att läsa.
För att vi ska uppnå så god användarvänlighet som möjligt genomför vi ofta tester. Innan en sida är klar brukar vi uppmana kunden att skicka en länk till 5-10 personer som får ge feedback på hur användarvänlig hemsidan är och efter det gör vi de ändringar som krävs.
Visuell hierarki
Visuell hierarki syftar till vad som är viktigast på en sida. Stora element drar typiskt sett mest uppmärksamhet. Därför ska de viktigaste elementen oftast även vara de största. Starka färgglada färger tar upp störst fokus så element som bör framhävas kan vara färgstarka och sticka ut från resten av hemsidans färgpalett. Dock ska detta göras med eftertanke för att inte riskera att färgen bryter från resten av sidans känsla.
Tomrum
En av de viktigaste reglerna i visuell hierarki är tomrum. Tomrum, även kallat white space på engelska är definitionen av ”less is more”. Om du låter designen vara luftig med genomtänkta mellanrum kommer sidan se bättre ut. En sida som innehåller trångt packad information är en sida som ingen kommer bemöda sig med att läsa. Genom korrekt användning av tomrum blir det lättare för besökaren att förstå vilka element som hör ihop genom att sätta ihop dessa närmre varandra med mindre mellanrum.
Färgpsykologi
McDonalds använder färgen röd, inte för att det är den finaste färgen som finns. De använder rött för att färgen stimulerar aptit och energi. Kompletterat med färgen gul som utstrålar glädje och vänlighet. Det är tack vare en metodisk färganvändning som McDonalds blivit den största snabbmatskedjan i världen. Om McDonalds hade klätt väggarna i blått och grönt hade historian förmodligen sett helt annorlunda ut. Vi älskar detta exempel för det beskriver färgpsykologi perfekt. Vill du vara förtroendeingivande? Använd dig av blåa toner. Behöver kungahuset en hemsida? Då ska den självfallet vara lila, den kungliga färgen.
Responsivitet
Responsivitet är en funktion som bara blir viktigare och viktigare för varje dag. Att en hemsida är responsiv betyder att den ser bra ut på skärmar av alla storlekar (främst mobil, dator och surfplatta). Vi har skrivit en omfattande artikel om varför det är viktigt med en responsiv hemsida. Läs artikeln här
Prestanda
Prestanda är ordet vi använder för att beskriva hastigheten på en hemsida. En hemsida bör alltid vara så snabb som möjligt. De hemsidor vi designar är alltid lasersnabba och det är för att vi tar oss tiden att se till att alla hemsidans bilder har rätt filformat, caching, optimerad och minimerad kod. Vi använder diverse mätverktyg för att säkerställa att våra hemsidor uppfyller så bra resultat som möjligt. Ett verktyg du själv kan använda är https://pagespeed.web.dev. Här kan du se hur snabb din och vår sida är!
Vi på Hagman Digital gör alltid lite mer än vad som förväntas…
Så om du behöver hjälp med din hemsida ställer vi mer än gärna upp!
Vad är webbdesign?
Användarvänlighet
Användarvänlighet kan mycket väl vara det absolut viktigaste beträffande webbdesign. Att hemsidans besökare trivs på sidan och förstår den är kritiskt. När besökaren förstår hemsidan kommer den troligtvis ta del av den informationen du vill att de ska ta del av.
Till användarvänlighet hör navigation. Genom design kan man leda hemsidans besökare genom sidan. Det ska aldrig vara svårt att hitta på sidan och därför behöver man tänka igenom sidans struktur. Innehållet ska vara enkelt att läsa och därför är kontrast något vi alltid lägger stor vikt i. Utan tillräcklig kontrast mellan bakgrund och förgrund spelar det ingen roll vad som står på sidan, det kommer vara svårt att läsa.
För att vi ska uppnå så god användarvänlighet som möjligt genomför vi ofta tester. Innan en sida är klar brukar vi uppmana kunden att skicka en länk till 5-10 personer som får ge feedback på hur användarvänlig hemsidan är och efter det gör vi de ändringar som krävs.
Visuell hierarki
Visuell hierarki syftar till vad som är viktigast på en sida. Stora element drar typiskt sett mest uppmärksamhet. Därför ska de viktigaste elementen oftast även vara de största. Starka färgglada färger tar upp störst fokus så element som bör framhävas kan vara färgstarka och sticka ut från resten av hemsidans färgpalett. Dock ska detta göras med eftertanke för att inte riskera att färgen bryter från resten av sidans känsla.
Tomrum
En av de viktigaste reglerna i visuell hierarki är tomrum. Tomrum, även kallat white space på engelska är definitionen av ”less is more”. Om du låter designen vara luftig med genomtänkta mellanrum kommer sidan se bättre ut. En sida som innehåller trångt packad information är en sida som ingen kommer bemöda sig med att läsa. Genom korrekt användning av tomrum blir det lättare för besökaren att förstå vilka element som hör ihop genom att sätta ihop dessa närmre varandra med mindre mellanrum.
Färgpsykologi
McDonalds använder färgen röd, inte för att det är den finaste färgen som finns. De använder rött för att färgen stimulerar aptit och energi. Kompletterat med färgen gul som utstrålar glädje och vänlighet. Det är tack vare en metodisk färganvändning som McDonalds blivit den största snabbmatskedjan i världen. Om McDonalds hade klätt väggarna i blått och grönt hade historian förmodligen sett helt annorlunda ut. Vi älskar detta exempel för det beskriver färgpsykologi perfekt. Vill du vara förtroendeingivande? Använd dig av blåa toner. Behöver kungahuset en hemsida? Då ska den självfallet vara lila, den kungliga färgen.
Responsivitet
Responsivitet är en funktion som bara blir viktigare och viktigare för varje dag. Att en hemsida är responsiv betyder att den ser bra ut på skärmar av alla storlekar (främst mobil, dator och surfplatta). Vi har skrivit en omfattande artikel om varför det är viktigt med en responsiv hemsida. Läs artikeln här
Prestanda
Prestanda är ordet vi använder för att beskriva hastigheten på en hemsida. En hemsida bör alltid vara så snabb som möjligt. De hemsidor vi designar är alltid lasersnabba och det är för att vi tar oss tiden att se till att alla hemsidans bilder har rätt filformat, caching, optimerad och minimerad kod. Vi använder diverse mätverktyg för att säkerställa att våra hemsidor uppfyller så bra resultat som möjligt. Ett verktyg du själv kan använda är https://pagespeed.web.dev. Här kan du se hur snabb din och vår sida är!