Vad är lokal SEO
Lokal SEO (sökoptimering, läs mer om vad SEO är) fokuserar på sökresultat utifrån geografiskt läge. Säg till exempel att någon eftersöker en tjänst eller produkt i ett visst geografiskt område, då vill du att din verksamhet ska ranka högt i den kategorin.
Varför är lokal SEO nödvändigt
Lokal SEO hjälper ditt företag att synas i lokala sökresultat när potentiella kunder söker efter produkter eller tjänster i sitt närområde. Många som söker efter en tjänst lokalt har en specifik avsikt, ofta att hitta och besöka en butik eller tjänst. Genom att rikta in dig på lokala sökord kan du locka kunder i ditt närområde vilket ökar din försäljning och intäkter. Många företag missar att investera i lokal SEO, vilket ger dig en möjlighet att stå ut. Genom att implementera en effektiv lokal SEO-strategi kan du överträffa konkurrenter som inte optimerar för lokal sökning.
Jämfört med traditionell marknadsföring är lokal SEO en kostnadseffektiv strategi. Det fokuserar på en specifik målgrupp i ett avgränsat geografiskt område, vilket gör att dina marknadsföringsinsatser får bättre avkastning.
Behöver mitt företag Lokal SEO?
Vilka företag som kan ha fördel av att använda lokal SEO beror bland annat på företagets målgrupp och kunder. Jobbar du exempelvis som copywriter och kommunicerar med dina kunder digitalt är inte din geografiska plats väsentlig och då kanske du inte är i behov av lokal SEO. Du behöver alltså inte konkurrera med andra verksamheter i att ranka högt lokalt, du kan dock se fördel i vanlig SEO. Om du däremot äger en frisörsalong i Linköping, där konkurrensen är stor, kan det vara i ditt intresse att fokusera på lokal SEO.
Hur använder jag lokal SEO
Det finns flera sätt ditt företag kan använda sig av lokal SEO. De olika tillvägagångssätten kan vara mer eller mindre gynnsamma för att få din hemsida att ranka högt. Tiden du behöver lägga skiljer sig även beroende på sätt. Vi kommer gå igenom allt detta samt några metoder du kan använda för att lyckas med lokal SEO.
Ditt företagsnamn
Namnet på ditt företag kanske inte är något du är villig att kompromissa med. Det är förståeligt om du har ett etablerat företag men om du är i uppstartsfas och funderar på ett namn kan det vara värt att ha detta i åtanke. Om du har stadens namn du vill ranka högt i som en del av ditt företagsnamn har du större möjlighet att rangordna högre på google. Till exempel om ditt företag är beläget i Göteborg och du har ett bageri, kan det vara en god idé att ta namnet Göteborgsbageriet
Nyckelord
Det mest effektiva sättet att använda nyckelord för att rangordna högt lokalt är att placera de i din metatitel. Det skulle exempelvis kunna vara Stockholms bästa bageri om du vill konkurrera med andra bagerier i Stockholm. Detta är ett enkelt men effektivt sätt att ranka högre lokalt.
Det är även till din fördel att ha nyckelord på dina rubriker på startsidan. Är alla rubriker lika viktiga? Det som är mest effektivt är vad som står i H1 rubriken, eftersom det bara får finnas en av den, men det kan också vara användbart att ha nyckelord i H2 rubriker. Försök att ha namnet på staden du vill rangordna i rubriker, underrubriker och brödtext. Detta ska självklart ske på ett naturligt sätt och bör inte kännas forcerat.
Recensioner
Bra och många recensioner kan påverka din lokala rangordning. Det kan förstås vara svårt att få många recensioner på en gång men ett tips är att be dina kunder om en recension i slutet av ert möte. Då är de som mest troliga att lämna en recension, så vänta inte för länge! Men vad är viktigast, många recensioner eller ett fåtal fem stjärniga recensioner? Man skulle kunna säga att kvalitet över kvantitet gäller här. Även fast ett högt antal recensioner är önskvärt är kvaliteten viktigast för att du ska rangordna högre upp på google.
Företagsprofil
Fyll i alla delar på din Google företagsprofil. Detta är inte en tidskrävande punkt så kan man anta att de allra flesta har en fullgjord profil. Trots att det går fort att fylla i sin profil är det många företag som i detta skede missar att utnyttja den potentiella synlighet som en komplett profil kan ge. Många företagare är kanske omedvetna om hur mycket en välfylld profil påverkar deras lokala sökresultat och kunders beslut. Genom att inkludera relevant information, bilder och uppdateringar kan företag sticka ut bland konkurrenterna och attrahera fler kunder.
Avstånd
Hur geografiskt sätt nära du / ditt företag är till den som söker dina tjänster kan påverka din rangordning. Detta kan tyckas orättvist i vissa fall, som exempelvis en copywriter som kan utföra jobbet hemifrån eller en rörmokare som kanske åker till kunden. Google gillar att ge sökaren resultat som ligger geografiskt sätt närmst. Din verksamhet har sin plats så vida du inte flyttar. Ditt företag ligger där det ligger och du kommer vara närmre vissa sökare än andra. Emellertid kan det vara effektivt att sätta ut din plats så nära stadskärnan som möjligt för den staden du vill rangordna för.